El
grup municipal Més Vilafranca de l’Ajuntament de Vilafranca de
Bonany sotmet a la consideració del PLE:
MOCIÓ
A
favor de l’educació i del model lingüístic integrador a les
Illes Balears
El
Consell de Govern ha aprovat el Decret 15/2013, de dia 19 d’abril,
sobre tractament
integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les
Illes Balears, amb
l’oposició de la Mesa sectorial d’educació, els representants
sindicals del professorat, la Universitat de les Illes Balears, la
Confederació de pares i mares, i milers de professors i professores
que s’hi han oposat a títol individual.
L’Estatut
declara que "la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears,
i la nostra cultura i tradicions són uns elements identificadors de
la nostra societat i, en conseqüència, elements vertebradors de la
nostra identitat", per mantenir aquest postulat és necessari
que el conjunt de la societat pugui conèixer i usar amb normalitat
la llengua catalana. En sentit contrari, la limitació de l’educació
en català que preveu el decret 15/2013, perjudica greument
l’objectiu d’aconseguir que els escolars (a la llarga, la nostra
societat), coneguin adequadament la llengua pròpia del país.
El
sistema educatiu ha de garantir que els escolars de les Illes Balears
puguin utilitzar correctament el castellà i el català al final del
període d’escolarització. Aquest objectiu, que és també una
obligació legal (article 20 de la Llei de normalització
lingüística), quedaria estroncat si, tal i com promou
l’avantprojecte de llei d’educació del Ministre Wert, es
permetés finalitzar l’educació obligatòria a les Illes Balears
sense haver d’acreditar el nivell de català corresponent; com
quedaria molt compromès si es permet que l'educació en català
sigui inferior al 50% de les hores lectives, com fa el decret de
llengües esmentat.
La
capacitació en llengua anglesa és imprescindible actualment, però
per assolir-la en condicions, cal establir els mecanismes adients i
pactats, i no encomanar-ho al voluntarisme i a la improvisació, i
naturalment, s’ha de fer sense detriment de la llengua pròpia del
nostre país.
El
decret de llengües s’oposa al sistema d’immersió lingüística
que s’ha seguit a Mallorca, a la nostra comarca, als instituts de
referència del municipi deilafranca de Bonany i a l’escola pública
d'Es Cremat de Vilafranca de Bonanyí. Un model lingüístic educatiu
que ha tengut el consens social i polític adequat i que tan bons
resultats ha donat pel que fa a la integració i cohesió social.
Aquest model lingüístic ha testat la seva validesa en avaluacions
científiques, per entitats com l’IAQSE i d’altres, que constaten
que l’aprenentatge majoritàriament en llengua pròpia possibilita
una bona adquisició de les competències en llengua castellana, fins
i tot, amb resultats millors que en altres territoris de l'Estat
monolingües en castellà.
L’escola
és un espai de convivència i té una funció socialitzadora
indeclinable, perquè la compleixi adequadament, s’han d’evitar
segregacions entre els nins i nines per la llengua d’ensenyament,
com preveu el decret 15/2013 en el primer aprenentatge, o la proposta
del Govern de l’Estat de pagar centres privats per als pares que
vulguin l’educació en castellà. El 90% dels pares i mares han
triat per al present curs l’ensenyament en català, ho han fet
perquè saben que aquesta és la millor manera que els seus fills i
filles aprenguin català, castellà i anglès al final del període
d'escolarització.
Per
tot això, el grup de Més Vilafranca proposa al Ple de l’Ajuntament
de Vilafranca de Bonany els següents acords.
Acords
Primer.-
L’ajuntament de Vilafranca de Bonany considera que el sistema
educatiu ha de partir de la premissa que el català és la llengua
pròpia de les Illes Balears i que ha de garantir la competència
lingüística en català, castellà i anglès, per la qual cosa:
a)
Insta el Govern de les Illes Balears a derogar el decret 15/2013, de
19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les
llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears.
b)
Insta el Govern de l’Estat a retirar la proposta inclosa en
l’avantprojecte de llei d’educació segons la qual al final de
l’educació obligatòria no serà necessari acreditar el nivell de
català corresponent.
Segon.-
L’ajuntament de Vilafranca de Bonany insta el Govern de les Illes
Balears a garantir que el nombre d’assignatures impartides en
llengua catalana no sigui inferior al 50% de les hores lectives i a
emprendre un ambiciós programa d’acollida lingüística per tal de
garantir la integració lingüística dels ciutadans nouvinguts i
fer-los partícips dels elements vertebradors de la nostra identitat.
Tercer.
L’ajuntament de Vilafranca de Bonany insta el Govern a millorar
l’ensenyament escolar de l’anglès i altres llengües
estrangeres, amb els recursos i la formació suficients, sense
violentar els projectes lingüístics dels centres educatius.
Quart.-
L’ajuntament de Vilafranca de Bonany insta el Govern de les Illes
Balears a evitar qualsevol acció que promogui la distinció dels
alumnes segons la llengua d’aprenentatge i, en general, a la
fragmentació de la societat en comunitats lingüístiques.
Cinquè.-
L’ajuntament de Vilafranca de Bonany insta el Govern, i, de manera
especial, al seu President, a abandonar l’ofensiva contra
l’oficialitat i la unitat de la llengua catalana i l'emplaça a
recuperar el consens social en matèria lingüística i en les
propostes educatives bàsiques.
La portaveu
municipal de Més Vilafranca
Catalina Maria
Bover i Nicolau
Vilafranca de
Bonany de 2013
Batlia/Presidència
de l'Ajuntament de Vilafranca de Bonany
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada